'Tijd' Lezen? Klik erop.

Tijd

Tijd geeft voor ons als creatieve een extra dimensie aan ons werk.

Er bestaat zo’n schematisch tekeningetje over tijd in het creatieve proces. Dat je start met héél véél tijd en je denkt, ik heb nog alle tijd. Het tweede gedeelte speelt de paniek een beetje op. Het derde stuk zit je te zweten en het lukt allemaal niet. Uiteindelijk tegen het einde, als de deadline op de deur ‘klopt’, dan is het af, maar wel met zweet op je voorhoofd en te weinig slaap. 

Wij hebben in ons werk nog een extra handicap, omdat we meestal onze uren zo moeten verknippen in blokken, allebei 3 schoolgaande kinderen mét agenda’s, dat we strak moeten plannen om fulltime door te werken.

Alleen we blijven creatieve, dus als we te veel tijd hebben, schuiven we het toch naar achteren, waardoor wij dus wel echt serieus in de knoop komen in de combinatie met kinderen.

Gelukkig zijn bijna al onze opdrachten ad hoc. Dat weten klanten. Wij kunnen uitermate goed plannen op deadline, omdat we dan meestal elke dag wel moeten leveren. Het is kan zelfs zijn, dat klanten bellen om 16.30u en een paar uur later heeft de klant het terug.

Soms kom je écht tijd te kort. Dat is meestal een verkeerde inschatting geweest van uren, het is dan wel de kunst om eerlijk tegen je klanten te zijn. Het gebeurt niet vaak, maar als het gebeurd, mag je in ieder geval niet je klanten teleurstellen. 

Maar we houden er ook zo van. Laatst waren we bij een klant en hij zei, dat hij toch blij was dat hij niet in de creatieve hoek was gebleven, omdat je dan constant de druk voelt van opleveren. Af en toe voel ik mij nog wel een student, die tot diep in de nacht doorhaalt om de deadline te halen. Heel je ziel en zaligheid zit erin en vooral als er zo’n tijdsdruk achter zit. 

Er zijn opdrachten die de tijd hebben om te worden gemaakt of ontwikkeld. Je kan er iets langer over nadenken, dan een normale doorloop van een opdracht, dat is soms ook nodig, maar we voelen pas de druk als de deadline steeds dichterbij komt. Dan staan we creatief ook ‘aan’. 

'Kleur' Lezen? Klik erop.