'Kleur' Lezen? Klik erop.

Kleur

Kleuren zijn erg belangrijk voor het maken van een keuze bij een bedrijf, product of om wel of niet naar een evenement te gaan. Kleurgebruik staat voor meer dan alleen maar wat de klant zelf mooi vindt. De psychologie tot aankoop, begint al bij kleur. 

Het begon al in mijn studie. Daar werd daar duidelijk gemaakt dat kleuren commercie is. Wil je iets verkopen, dan moet je opvallen, maar wel in de kleurrange van dat product. Onze opdracht was het maken van een kleiverpakking voor kleine kinderen. Als je aan kleiverpakkingen voor deze doelgroep denkt, dan zal als eerste kleur geel oproepen. Dat was dus ook de basiskleur van heel de klas. Heel grappig dat je met dezelfde basiskleur en met het verschil van lettertypes toch een verschil kan maken. Ouders zullen toch voor de kleur geel gaan voor een dit product. Waar staat geel eigenlijk voor? Geel staat voor vriendelijkheid en creativiteit. We willen toch dat al onze kinderen creatief worden door het maken mooie klei creaties. 

Loop eens in de supermarkt en kijk eens naar de kleuren. Als alle logo’s weggehaald zouden worden, dan zullen er mooie kleurrekken ontstaan. Laten we als voorbeeld de koeken nemen. De laatste trend is heel veel wit en natuurlijke kleuren. Deze kleuren zijn ontstaan omdat de fabrikant toch graag ‘ambachtelijke’ koeken wil verkopen. Door deze kleuren te gebruiken, denkt de klant misschien toch wel dat het een ambachtelijk koekje is. De witte kleur staat voor licht en waarheid, of dat dan helemaal waar is bij deze koekjes, dat is dan nog maar de vraag. Maar veel mensen kopen op impuls, eerste indruk, dus dan zullen deze koeken wel de bakkers zelf zijn gemaakt.

Hoe zit het dan met logo’s van bedrijven? Er bestaan dikke boeken over kleurpsychologie. Het wordt ongemerkt toegepast. Van jongs af aan leren de kleuren. De meeste klanten die bij ons komen, hebben hun kleuren meestal wel met gevoel uitgekozen. Ze weten zelf wel welke kleuren ze moeten gebruiken voor hun product of bedrijf. 

Ons logo is oranje en bruin met zwart. We kwamen op dit logo omdat we graag een knipoog wilde maken naar de tijd van onze oma’s. Het nostalgische. Maar nu ik voor deze column in het kleuronderzoek duik, komen er toch wel verassende zaken uit. Bruintinten staan voor rust, standvastigheid en stabiliteit. Daar willen we als bedrijf wel voor staan. En oranje voor beweging warmte en levenskracht. Dus eigenlijk alles gevangen in twee kleuren, als dat geen betrouwbaarheid uitstraalt, dan weet ik het ook niet meer…

'Tijd' Lezen? Klik erop.

'Mensen zijn beelddenkers' Lezen? Klik erop.